ZAMANIN VAR MI?

51
ZAMAN YÖNETİMİ


“Zaman yönetiminde” nasılız acaba?

İşleri önem ve tarih sırasına göre doğru sıralama becerimizden memnun muyuz?

Vicdanımız sürekli bir şeyler fısıldıyor mu kulağımıza, kalbimize. Benim Vicdan ablam “Şimdi bunun sırası mıydı Yıldız? Bak daha şu işi yapacaktın, oldu mu şimdi” deyip duruyor örneğin.

Keşke “dur şuraya “3 saat” stoklayayım da sonra kullanırım” ya da “manavcı abi 5 kilo zaman tartıver projemi bitireceğim” diyemiyoruz. “Şu anı” dondurayım da sonra kaldığım yerden devam ederim gibi bir şansımız da hiçbir zaman olmayacak. Zamanla ilgili çoğaltabileceğimiz soyut örneklerin ete kemiğe bürünmüş haline en fazla bilim kurgu filmlerinde rastlayabiliriz sanırım.

Zaman nedir sorusu, pek çok düşünür tarafından  değişik şekillerde yorumlanmış. “Zaman, sessiz bir testeredir” demiş  ünlü Alman filozof Emmanuel Kant. Yunan düşünürü  Herakleitos ise "Aynı sularda/nehirde iki kez yıkanılmaz" demiş. Bu sözler bize acaba şunu mu ifade etmekte; sürekli oluş içerisinde durucu ve kalıcı zannettiğimiz her şey engel olamadığımız bir akışın içerisindedir aslında. Zaman bir nehir misali sessizce akmakta, aynı fırsat iki kez kapımızı çalmadan geçip gitmektedir. Her şey değişmektedir. Dolayısyla da zamanın ruhuna uygun olarak bu değişim ve devinimden maksimum şekilde istifade etmek gerekir.


Peki, başka uzmanlar neler söylemişler zaman ve zaman yönetimi ile ilgili birlikte bir göz atalım mı?;

“Kontrol edebildiğiniz olayları planlayın, kontrol edemediğiniz olayları yönetin”. Hedeflerinizi belirleyin. Hedef belirlerken de;

Açık ve net,
Ayakları yere basan,
Öncelik sırasına uygun,
Sizi heyecanlandıran,
Kontrolün elinizde olduğu,
Vazgeçmeyeceğiniz hedefler seçin.

Her gününüzü  “yapılacaklar listesi” halinde planlayın. Hatta orta vadede ve uzun vadede gerçekleşmesini istediğiniz planları da öngördüğünüz bitiriş tarihleriyle birlikte bir kâğıda not edin. Nelere vakit harcadığınızı da yazarsanız eğer, yanlışlarınızı daha net görebilirsiniz. Plan yapmaya harcadığınız süre, işlerinizi yapmaya harcadığımız sürenin yanında çok ama çok ufacık kalacak ve size çok daha büyük katkılar sağlayacaktır.

Benim de hiç denemediğim ilginç bir öneriye rastladım okumalarım sırasında. Diyor ki; “Zamanınıza karşılık olarak bir para değeri belirleyin. Örneğin 1 saatinizin değeri 100TL ediyorsa Facebook’ta harcadığımız 30 dakikanın karşılığı 50TL unutmayın”. Parası zamanından kıymetli olanlar için çok çarpıcı bir örnek bu. 


Zaman yönetiminde “odaklanma” da en önemli konulardan bir diğeri. Ortam, kişilik özellikleri, konuya olan ilgi, alışkanlıklar, merak ve keşfetme duygusu vb. lerine bağlı olarak uzmanlar dikkat süresinin 16 ile 20 dakika arasında değiştiğini söylüyorlar. İşte bu kritik süreyi çok iyi kullanmamız gerekiyor. Kısa molalar kritik süreleri artırmada işe yarayabilir.

Bazen de elimizden gelenin “en iyisini” yapmak isteriz ancak mükemmeliyetçilik takıntımız işimizi baltalar. Bu takıntımızın farkındaysak yapabildiğimiz kadarını yapıp bununla mutlu olmayı denemeliyiz.

Ayrıca düzenli olursak zamanı bir şeyleri aramakla da geçirmeyiz. Yarın ne giyeceğinizi bile akşamdan ayarlamak bize fazladan bir on beş dakika kazandırabilir. Birçoğunuzun yaptığını tahmin ettiğim üzere, uzun seyehatler sırasında, güneşlenirken, kuyrukta beklerken çantamızdan çıkaracağımız taşınır boyuttaki kitaplar da geçen zamanı israf etmeden kullanmamıza yardımcı olacaktır. 

Ertelemenin yok etmek olduğunu biliyoruz. Günü 30 saate de çıkaramayacağımıza göre, anımızı ve enerjimizi çalan yanlış şeylerden olabildiğince kaçınarak zamanı daha doğru ve etkin kullanmanın yollarını bulabilmeliyiz. Hani hep kavanoz örneği ile anlatılır ya; bir kavanoza(zamanınıza) doldurmanız gereken büyük taşları, çakılları, kumu ve suyu doğru sırada ve ölçekte doldurursak kavanozu (zamanı) verimli şekilde kullanmış oluruz. Kumla doldu kavanoza çakıl taşı ekleyemeyiz.

Bu arada, zaman yöntemini sadece, iş, ödev, sınav, kariyer vb. ciddi konular ve hedefler açısından ele almamalı elbette. Sağlığımızı, enerjimizi, heyecanımızı, merak ve keşfetme duyumuzu kaybetmeden yapılması gerekenleri de sıraya koymalı, onlar için de güzel planlar kurup zamanında hayata geçirebilmeliyiz öyle değil mi?

ZAMAN YÖNETİMİ


"Size göre zaman nedir diye sorup yazımı sonlandırmadan evvel", hayallerinizi önce plana sonra da gerçeğe dönüştüreceğiniz mutlu, sağlıklı, başarılı, eğlenceli, sevdiklerinizle birlikte paylaştıkça çoğalan zamanlar diliyorum hepinize. Sevgiyle kalınız.


Yorum Gönder

51 Yorumlar
  1. Bir hocam zamanı biz yönetemiyoruz o bizi yönetiyor derdi. Tam tersi olduğunda zaman herşeye yetecek.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ne güzel söylemiş eli öpülesi hocan. Çok teşekkür ederim bu güzel ve özel katkı için

      Sil
  2. Yazın bir harika zaman kavramı planlanırsa sorun olmuyor. Ama yinede problemler yüzünden aksaklıklar olabilir. Mesela bu gün cam sildim, yağmur yağıyor zaman boşa gitti:)) gondoldaki tontişlere de bayıldım.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Canım benim güldürdün beni. Biz kadınların makus talihidir cam sildikten sonra yagmuru seyretmek.

      Sil
    2. Yağmuru temiz bir camın ardından seyrediyorsunuz. Daha ne olsun ;))

      Sil
    3. Sen de haklısın😄😄😄👍👍✋✋

      Sil
  3. Bana zaman her zaman önemli iyi olumlu ve emek ile doldurulması gereken bir heybe gibi gelmiştir..
    Yani sabah olunca hep anlamlı bir şeylerle geçsin isterim,bu önemli şeyler bazen yerini acil şeylere de bırakabiliyor ama gözetmeye hep çalıştığım unsur anlamlı şeylerle geçmesi.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet canım ne guzel bir benzetmede bulunmussun. Dedigin gibi heybeyi guzel geliştirici faydalı aktivitelerle doldurmak gerek oyle degil mi. Cok teşekkür edeeim bu güzel yorum için.

      Sil
  4. Bankadan ayrıldığımdan beri ben bu konuda iyiyim :) zamanıma sahibim

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ne mutlu sana o zaman SevKoz cugum. Çok teşekkür ederim uğradığın ve yorumladığın icin.

      Sil
  5. Zaman tasarruf şirketinde çalışmaya devam eden "Duman Adamlar" (Momo, kitabında) bizi kandırmaya devam ediyor..

    YanıtlaSil
  6. Bu kitabı okumalıyım. Çok teşekkür ederim bu güzel katkı için. Sevgiler

    YanıtlaSil
  7. Zaman önemli konu. Bana göre tanımıysa durmadan akan ve kendime uygun yerden tutunduğum bir halat veya nehir veya sürekliliği olan herhangi bir şey. Zaman Yönetimi konusu üzerine ben de araştırmalar yapıyorum. 20/80 kuralı, Pandora tekniği, Kanban felsefesi gibi bir sürü şey var. Ama mesele insanda bitiyor; önce azmi içinde duymalı kişi.

    Teknik bir öneri: Yazılarının karakter boyutunu küçültmeye ne dersin? Bu şekilde okumak benim için çok zor oldu, muhtemelen başka zorlanan okurların da oluyordur.

    Neşeli sevgilerle :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bahsettiğin yöntemlerin her biri ayrı bir yazı konusu. Ama cok haklısın azmeden insanın önünde zaman akışını yavaşlatıyordur belki

      Sil
    2. Bu arada teknik önerini dikkate alacağım. Herkesi kendim gibi görme özürlü zannediyorum galiba. Çok teşekkür ederim güzel katkıların için. Sevgiler😉✋

      Sil
    3. Bu tür yorumları yaparken çekiniyorum. "Görme özrü" derken günlük kullanımda anlam kaymasına uğramış bir abartı ifadesi mi? Yoksa sağlık problemi mi? Sağlıkla ilgiliyse biraz densizce bir yorum yapmış olabilirim.

      Sil
    4. Estağurullah, tamamen bir abartı ifadesi :))

      Sil
  8. Aslında her şeye zaman bulabiliriz ancak olanı boşa harcadığımız için gerekene de zaman kalmıyor :-)

    YanıtlaSil
  9. Aslında her şeye zaman bulabiliriz ancak olanı boşa harcadığımız için gerekene de zaman kalmıyor :-)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Doğru söze ne denir. Benim uzun uzun anlattıklarımı tek cümlede ne de güzel toparlamişsin. Çok teşekkürler. Sevgiler

      Sil
  10. Çok güzel, düşündürücü bir yazı olmuş. Sık sık benim de üzerinde düşüncelere daldığım bir konu "zaman". Zaman akıp gidiyor maalesef ve çoğumuz hiçbir şey yapamıyoruz istesek de, ah bu "şartlar" yüzünden..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Insallah kayıp zamanları en kısa zamanda telafi ederiz. Çok teşekkürler uğradığın icin. Sevgi ve selamlarımla😉👍✋

      Sil
  11. Zaman yönetimini beceremememiz hayat kalitemizin düşmesini sağlıyor.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Maalesef öyle oluyor Turgay Bey. Selamlar

      Sil
  12. biz türkler bu konuda berbatız :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ne yazık ki böyle bir sorunumuz var Deep. Sevgiler.

      Sil
  13. Bir insan internetin başında kaç milyon lira zaman harcamıştır söyleseniz daha etkilenir bir insan :)

    Kesinlikle zaman çok kıymetli. Dondurma, saklama stoklama, satın alma gibi ayrıcalık mı var zaman için? O yüzden Allah da bize dünyanın sadece geçici olduğunu hatırlatıyor. Zamanı boşa harcamamalıyız elbet.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok doğru söylüyorsun Müuhlis kardeşim. Teşekkür ederim bu güzel katkı için :))

      Sil
  14. Bazen yapılacaklar listesine uymakta zorluk yaşasam da genel olarak iyi durumda olduğumu söyleyebilirim...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ne mutlu o zaman size Arif Bey. Planlı ve programlı biri olmalısınız. Devamını dilerim :))

      Sil
  15. Ah keşke zamanı durdurma, depolama şansımız olsa. Ama maalesef akıp gidiyor. Tutamıyoruz. İşin kötüsü kıymette bilmiyoruz.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Maalesef Beyda'cığım. Hergün bir yaprak düşüyor ömürden. Çok teşekkürler uğradığın için. Sevgilerimle :))

      Sil
  16. Gerçekten çok verimli bir yazı olmuş, kaleminize sağlık. Planlı yaşamayı deneyeceğim, benim için zor olacak ama deneyeceğim. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkürler. Başaracağına eminim.👍😉✋

      Sil
  17. Güzel bir yazı... :) Yazılarınızın devamını bekliyorum :)

    YanıtlaSil
  18. Çok teşekkürler Irem. Hosgeldin bloguma. Sevgiler

    YanıtlaSil
  19. Ben de geldim, ne güzel yazılar bunlar, tanıştığıma çok memnun oldum :)
    Zaman su gibi akıp giden,elimizde sadece bardağın kaldı dilimdir :)) Tamam biraz attım.
    Zamanı iyi değerlendirdiğimi düşünüyorum, not alıp uygulayacak kadar uzun bir sürem yok, bu nedenle planlarımı not alarak yapmıyorum, zaten gün iş yerimde geçiyor ve sadece patron için çalışıyorum. Akşam yapmam gerekenlerin fazlasını yaparak resmen yatakta sızıyorum. :))) Tamam yine olmadı ama daha vakitlice blogunu inceleyip yorumlarımı yapmak isterim :) Görüşmek üzere...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkürler bu içten yorum icin. Bloguma gelerek beni mutlu ettin. Sevgi ve selamlarimla😄✋💐

      Sil
  20. Her nasip bir vakte esirmiş
    Çok da kasmıyorum artık gerçekten

    Öğütler ve söylemleri sevdim.
    Zaman güzel olanı getirsin..sevgiler

    YanıtlaSil
  21. Hosgeldin Kadriye. Ben de yorumunu ve enerjini sevdim. Zaman hep güzellikler getirsin hepimize inşallah.😉👍💐

    YanıtlaSil
  22. Zamanın önemini kaybedince anlıyoruz galiba. Çok planlı bir yaşamdan haz etmesem de vakit kaybı için yönetimini de bilmek gerekiyor sanki. Paylaşım adına teşekkürler...

    YanıtlaSil
  23. Ben teşekkür ederim bu güzel yorum ve ziyaret icin. Sevgilerimle

    YanıtlaSil
  24. Zamanın değerini zaman geçtikçe daha iyi anlıyoruz galiba:)Ben bir süre planlar yapar onlara uyarım.Sonra çok daralırsam plansız yaşarım bir süre😁Kendi içimde garip bir denge bu galiba..Ama en önemlisi ânda kalmak sanırsam 😊💕

    YanıtlaSil
  25. Ne güzeş yorumlamışsın. Geçmişin muhasebesi ve geleceğin kaygısı anı değersizleştirmemeli değil mi?

    Çok teşekkürler, sevgiler :))

    YanıtlaSil
  26. Zaman konusu en büyük problem. Alman disipliniyle yaşayan bir insan olarak bu konuda genel olarak dikkatli olduğumu söyleyebilirim. Her şeyin her günün bir planı ve yapılacakların sırası vardır.
    Ama bazen bu huy zorluyor, aniden gelişen şeylere açık olmamak sıkıntı yaratıyor :)

    YanıtlaSil
  27. Hoşgeldinnn blogummmaaaa. Hem ziyaret hem de bu güzel yorum için çok teşekkür ederim. Sevgiler, selamlar :))

    YanıtlaSil
  28. Zaman bana hic yetmiyor yapacak seyim o kadar cok ki 😊

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ne mutlu sana o zaman Derya. Yapacak şeylerimiz hep olsun ki hayatın içinde olduğumuzu ve ona güzel değerler kattığımızı fark edebilelim öyle değil mi?

      Sil
  29. Yapılacaklar listem şu yaz tatilinde evde 2 çocukla '' yapılması gerekenler '' şeklinde tür değiştiriyor benim :)))) Zira yapacaklarımla yapmak zorunda olduklarım var benim :(

    YanıtlaSil
Yorum Gönder
Üst