HALİL CİBRAN SÖZLERİ

21

Merhabalar,

Bugün sizler için Lübnan asıllı Amerikalı ressam, şair ve filozof Halil Cibran’ın bazı sözlerini derledim.

Her biri kendi içinde derin anlamlar taşıyan bu sözlere geçmeden önce üstadın ilginç yaşam öyküsü hakkında kısa bir bilgi vermek istiyorum.

 1883’te Lübnan’nın kuzeyindeki dağlık bölgede doğan Halil Cibran, 1895’te ailesiyle birlikte Boston’a göç eder. İlerleyen yıllarda yazdığı eserler ve düşünceleri ile dünya üzerinde geniş yankı uyandırır. Ermiş, Kırık Kanatlar ve Asi Ruhlar en bilindik eserlerindendir. Ermiş adlı eseri başyapıtı kabul edilir. Bu kitap, Batı Avrupa ve ABD’de 68 kuşağı gençliğinin adeta el kitabı haline gelir. Elvis Presley, Halil Cibran’ın kitaplarına hayrandır ve birçok defa o kitapları ücretsiz dağıttırmıştır. En ünlü eserlerinden biri de ilk kez 1923 yılında basılan ve toplam 26 adet şiirden oluşan Nebi adlı karma şiir denemeleri kitabıdır. Şiirleri yirmiden fazla dile çevrilmiştir. Aynı zamanda başarılı bir ressam olan Halil Cibran’ın bazı resimleri dünyanın birçok şehrinde sergilenmektedir.

Arap Edebiyatındaki ilk kadın yazarlarından Mey Ziyade, 1912’de Halil Cibran’ın Kırık Kanatlar adlı kitabını okur ve özellikle kitaptaki Selma Karami’den etkilenir ve Halil Cibran’a mektup yazar. Uzun bir bekleyişten sonra Cibran’dan yanıt gelir. İşte o günden, Cibran’ın öldüğü 1931 yılına dek tam on dokuz yıl boyunca aralıksız sürecek olan mektuplaşmalar başlar. Edebi ve felsefi görüşlerin paylaşıldığı entelektüel sohbetler içeren bu mektuplaşmalar, giderek derin bir tutkuya ve aşka dönüşür. Uzun yıllar görmeden, sesini duymadan, mektuplarıyla hayatını dolduran Cibran’ın ölümünden sonra Mey Ziyade, intihara bile kalkışır. Bu girişiminin ardından yakınları onu Mısır’dan alıp Lübnan’a götürür. Bir süre akıl hastanesinde kalır. 1941 yılında Kahire’de ölür. Aralarındaki mektuplar Aşk Mektupları – Halil Cibran adıyla yayımlanmıştır. (Kaynak: leblebitozu.com)

Yaşamının yaklaşık son yirmi yılını ABD'de geçiren yazar, ölümüne kadar kaldığı bu ülkede eserlerini İngilizce yazar. 1928’de sağlığı giderek kötüleşir.  Ruhsal durumu da iyi değildir, öyle ki hayranlarıyla buluştuğu bir gün ansızın gelen ağlama krizine girer. 10 Nisan 1931’de ilerlemiş siroz ve tüberkülozdan oldukça genç sayılabilecek bir yaşta, 48 yaşında yaşama veda eder. Ocak 1932’de doğduğu yere yakın Mar Sarkis Manastırı’na defnedilir. Ne yazık ki kemikleri mezarından çalınır ve bulunamaz.

 Yazarın dikkat çeken sözlerinden bir kısmı aşağıdadır;

İnsanın düşlediği şey ile gerçekleştirdiği şey arasında, ancak kendi engin arzusuyla aşabileceği bir mesafe vardır. 

Ve aşkın seyrini yönlendirebileceğinizi düşünmeyin; zira sizi layık bulursa şayet, aşk sizin seyrinizi yönlendirir.

Ne yazık ki geyikler kaplumbağalara çevikliği öğretemezler. 

Dünyadaki en güzel üç kadın: Annem, gölgesi ve aynadaki yansıması...

Bu muydu, onun için annemin karnını tekmeleyip durduğum hayat? 

Aramızdan birileri mürekkep, birileri de kağıt gibidir. Birilerinin siyahlığı olmasa, öbürleri dilsiz olurdu. Birilerinin de beyazlığı olmasa, öbürleri kör olurdu. 

Veririm ama sadece hak edenlere.’ dersiniz sık sık. Ne meyve bahçenizdeki ağaçlar böyle der ne de çayırlarınızdaki sürüler. Onlar yaşayabilmek için verir çünkü vermekten kaçınmak yok olmaktır. 

Ve pazar yerini terk etmeden önce yoluna boş ellerle giden hiç kimsenin kalmadığından emin olun. 

Aynı duyguyu paylaşan kederli ruhlar birbirleriyle karşılaştıklarında huzur bulurlar.

Merhamet ne güzel şeydir değil mi? En çirkin insanı güzel, en yoksulunu zengin eder. Allah tüm canlıların kalbine merhamet tohumlarını ekmiştir. Önemli olan hangimizin bu tohumları büyüttüğü, hangimizin su bile vermeden kurumasını izlemesidir. 

Bilir ki, dün, bu günün anısından ve yarın, bugünün düşünden başka bir şey değildir.

Kadınları konuşurken değil, size bakarken dinleyin.....

Çünkü merhamet sadece suçlu olanlar içindir; masumlara sadece adalet düşer.

Ve sende yalnızlığımı buldum..

Onlara güneşi işaret ettim, onlar parmaklarıma baktılar.

''Anlayışlı olan beni anlayışlı, aptal olan ise aptal bulur. Bence ikisi de haklıdır. ''

Her erkek iki kadına aşık olur. Biri hayallerinde yarattığı, diğeriyse henüz doğmamış olandır. 

Ne garip değil mi? Aklı yavaş olana değil de, ayağı yavaş olana. Yüreği kör olana değil de, gözü kör olana acırız.

Sen duyduklarına inanıyorsun. Söylenmeyenlere inan. Çünkü insanın sessizliği sözcüklerinden daha yakındır gerçeğe.

Yalnız açığa çıkan ışığı görebiliyorsan, yalnız söylenen sesi duyabiliyorsan, ne görebiliyorsun, ne duyabiliyorsun. 


Halil Cibran, ressam, şair, filozof


Etiketler: Halil Cibran, ressam, şair, filozof

Yorum Gönder

21 Yorumlar
  1. Ermiş'i daha yeni okudum... Aşk mektuplarını da okuyayım en kısa zamanda...

    YanıtlaSil
  2. Güzel bir tanıtım olmuş, elinize sağlık. Sözleri de çok düşündürücü. Mey Ziyade ile olan platonik aşkı ilginç. Ne yazık ki genç sayılacak yaşta ölmüş.

    YanıtlaSil
  3. Daha önce hiç Halil Cibran okumamıştım. Elvis Presley de hayranmış kendisine. Bende okumak istiyorum en kısa zaman da.😊
    Adamın kemiklerinden ne istediler acaba. 🤔

    YanıtlaSil
  4. HALİL CİBRAN okuma listemde var. çok harika alıntılar bırakmışsın :) ben de okurum inşallah elimde 3 kitabı var :)

    YanıtlaSil
  5. Annesinden başka güzel bir kadın yok demek ki :)

    YanıtlaSil
  6. Çok severim kendisini,Ermiş'i okumuştum. Mektuplarla ilerleyen ve aşka dönüşen ilişkisini bilmiyordum çok etkileyici..
    Kalemine sağlık canım :)

    YanıtlaSil
  7. Ermiş’ten çok fazla söz edilmiş diğer yorumlarda bende okuyacağım. :)

    YanıtlaSil
  8. bütün kitaplarını okudum bu amcanın. değerli bir yazar bi de hayat öyküsü ne ilginç yaaa :)

    YanıtlaSil
  9. hiç cibran okumadım, beni boğar gibi geliyor.

    YanıtlaSil
  10. hiç okumamak bir kenara ilk defa tanıdım kendisini, "sayenizde", güzel bir tanıtım olmuş , muhtemelen bir sonraki siparişte bir Halil Cibran kitabına yer vereceğim.

    YanıtlaSil
  11. Ermiş ve Ermiş'in Bahçesi kitaplarını okudum. Yazınızı okurken diğer kitaplarını okumak istedim. Meczup ve Kırık Kanatlar kitaplıkta bekliyor, onlara bakayım bu günlerde :)

    YanıtlaSil
  12. ismen bilmeme ragmen,ne Lübnan asıllı ne de amerikan vatandası oldugundan haberim vardı..ayrıca içbir eserini de henüz okumadım Halil Cibranın.
    cok teşekkürler yıldız hanım...pazar pazar günü kültürüm arttı :)biz sayısalcılar sanırım edebiyat konusunda sizler kadar bilgili değiliz...

    YanıtlaSil
  13. O kadar anlamlı ki yazdıkları. Teşekkürler tanıtım için Halil Cibran hakkında bu kadar bilgim yoktu

    YanıtlaSil
  14. Tüm sözleri harika ama ilk görseldeki söz beni daha bir içine çekti bu arada eşimin memleketindenmiş, bende merak uyandırdı kitabını edineceğim en kısa zamanda :)

    YanıtlaSil
  15. Hakkında çok fazla bilgi sahibi olmadığım biriydi. Birkaç tane bilgi öğrendiğim için ne mutlu bana. Birde bu güzel yazıyı yazıp insanlara aktaran size teşekkür ederim

    YanıtlaSil
  16. Çok güzel sözler; teşekkürler. Kadınları bakışlarından anlayacak derinlikte insan nerede?

    YanıtlaSil
  17. Çok okuyan var da ben hiç okumadım

    YanıtlaSil
  18. Bu ismi duymuştum bir gün nasipse okuyacağım 😊

    YanıtlaSil
  19. Ne kadar anlamlı sözler. Yazarın adını duydum ama okumadım henüz.

    YanıtlaSil
  20. Merhabalar,

    Yaklaşık bir hafta önce okumaya başladığım Kırık Kanatlar isimli romanı bitirdim. Hayatımda ilk kez bir Halil Cibran eseri okudum. Çok duygu yüklü bir romandı. Bazı satırları, gözlerim dolu dolu okuduğumu çekinmeden söyleyebilirim.

    Halil Cibran, bu eserinde; din adamlarının yozlaşması ve kadın hakları gibi toplumsal meselelerden bahseder. Doğulu kadının yüzyıllar boyu gelenek karşısındaki âcizliğine, eşya gibi oradan oraya sürüklenmesine yönelik eleştirel bir tavır ortaya koyar.

    Romanda en sevdiğim alıntı şu olmuştu:

    ‘’Onun ruhunu dolduran hüzün benim ruhuma da doluyordu; her birimiz kalbinde hissettiğini öbürünün yüzünde görebiliyor, göğsünde sakladığı şeyin yankısını öbürünün sesinde duyabiliyordu.’’

    Altını çizdiğim diğer alıntıları da buradan okuyabilirsiniz: http://www.ebrubektasoglu.com/yazi/halil-cibran-kirik-kanatlar-kitap-yorumu/

    Güzel okumalar dilerim,
    edebiyatla ve sağlıcakla kalın.

    YanıtlaSil
  21. Çokkkkk teşekkür ederim bu güzel yorum ve katkı için 🙏😊🤚🌺

    YanıtlaSil
Yorum Gönder
Üst