DAHA İYİ YAZMAK İÇİN

69

Merhabalar,

Bu platformda buluştuğumuza göre pek çoğumuz yazı işçisiyiz. Yazmayı seviyoruz. Fakat bazen yazı yazmak için oturduğumuzda daha ilk sayfalarda tıkanıp kalabiliyoruz. Bunun pek çok sebebi olabilir elbette. Yazar ve iletişim eğitmeni Mario Levi “bunun iki açıklaması vardır” diyor: “Biri kötü, diğeri daha da kötü.”

“Kötü olan, bu konuda sandığımız kadar anlatabilecek hikâyemizin, anekdotumuzun olmaması. Daha kötü olanı ise malzememiz olmasına rağmen bunları aktarabilecek kabiliyetimizin olmaması…”

Blog dünyasında bir süredir devam eden 'Ağaç Ev Sohbetleri', ‘Kelime Oyunu’ gibi etkinlikler başta olmak üzere çoğumuz kendimize göre bir şeyler karalama, yazdıklarımızı geliştirme ve daha çok okura ulaşma çabasındayız. Özellikle roman ya da öykü türünde daha çok yol kat etmek istiyorsak ya da bu çabayı biraz daha metodolojik bir yolla desteklemek istiyorsak eğer Amerikalı hümanist yazar Kurt Vonnegut’ın maddeler halinde özetlediği bilgilere hep birlikte göz atabiliriz (edebiyathaber.net). Bilmem bu maddelere itirazınız ya da ekleyecekleriniz olabilir mi?

İYİ BİR ÖYKÜ YAZMAK İÇİN

1. Sizi okuyan bir yabancı, vaktinin ziyan olduğunu hissetmemeli.

2. Okura destekleyebileceği türden en az bir karakter verin.

3. Karakterlerden her birinin, bir bardak su bile olsa, istek duyduğu bir şey olmalı.

4. Her cümlenizi ya karakteri ya hikâyeyi ilerleten bir biçimde yazmalısınız.

5. Hikâyenin başı, sonuna mümkün olduğunca yakın olmalı.

6. Başkarakterleriniz ne denli tatlı ve masum olursa olsun, başlarına ilginç/korkunç şeyler getirin ki okurunuz onların nasıl bir insan olduğunu görebilsin.

7. Okura mümkün olduğunca fazla ve mümkün olduğunca çabuk bir biçimde bilgi verin. Sakın ola hiçbir şeyi geciktirmeyin. Okurlar, neyin, nerede, nasıl olduğunu tümüyle kavrayabilmeli; o kadar ki, hamamböcekleri son birkaç sayfayı yiyip bitirse bile okur hikâyeyi kafasında tamamlayabilmeli.

Bu konuda yazılacak ya da söylenecek o kadar çok şey var ki sözü daha fazla uzatmak istemiyorum. Zira bundan bir önceki paylaşımımda da tecrübe ettiğim gibi uzun yazılar, ziyaretçileri ürkütebiliyor. Bu son paragraf da özellikle blog yazarları için bir dipnot olarak burada duradursun.

Kalınız sağlıcakla…


Yorum Gönder

69 Yorumlar
  1. çok güzel öneriler
    kaleminize sağlık
    sevgiler iyi bayramlar

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çokkkkk teşekkürler, sevgiler selamlar

      Sil
  2. Favorilerime kaydettim :) iyi bayramlarrrr

    YanıtlaSil
  3. Paylaşım için teşekkürler, güzel öneriler. :) Yazarken bir çoğuna dikkat ettiğimi fark ettim. Benim için de karakterler, okuyucuların onlarla bağ kurması mühimdir.

    YanıtlaSil
  4. Çok güzel bir yazı, kaleminize sağlık 🙏 Öncelikle bu başlıkların tüm konulara uyarlanabilecek maddeler olduğunu düşünüyorum ve benim içinde çok faydalı oldu ☺️ Ayrıca kelime oyunları yazmaya teşvik edici bir etkinlik, tıkandğınız yerde yazmak için ideal oluyor kesinlikle 🙏 Tekrardan kaleminize sağlık 🙏 🙋‍♂️

    YanıtlaSil
  5. Bilgilendirici oldu :) öykü deneme vs yazdığım zamanlarda önerilerinizi dikkate alacağım :)

    YanıtlaSil
  6. Çok güzel bir yazı olmuş ve tabii aynı zamanda oldukça faydalı.
    Teşekkürler. Elinize,kaleminize sağlık :)

    YanıtlaSil
  7. vonnegut önemli, mario levi çok iyi yaaa, kendisini de kitaplarını da çok severim :) öğütler güzel :) madde altı en önemlisi gibi, yani öyküde bir çatışma lazım, temel unsur bu bencesi :) bu da dramaturgiden geliyor, tiyatrodan yani :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bu değerli katkı için teşekkür ederim Deep 😊🤚

      Sil
  8. Güzellll hatırlatmalar..teşekkürlerrr

    YanıtlaSil
  9. Güzel bir yazı olmuş, emeğinize sağlık :)

    YanıtlaSil
  10. Faydalı bir yazı olmuş teşekkür ederim, bu maddeleri bir kenara not etmeli... :)

    YanıtlaSil
  11. Bu tip bilgilendirme yazılarını severim, teşekkürler, iy bayramlar.

    YanıtlaSil
  12. Hikaye dünyasına adım atmış biri olarak çok faydalı buldum. Ayrıca bloggerda uzun uzadıya yazılar paylaşan arkadaşalara da bir hatırlatma oldu. çok uzun olunca okunması zor oluyor bloggerda.
    Güzel eğitici bir yazı tebrik ederim

    YanıtlaSil
  13. O kadar faydalı bir paylaşım ki... Mesela ben hikâyelerimi bölümler hâlinde sunmayı tercih ediyorum yavrum. Kahraman seçimi de önemli. Birbirleriyle uyuşmaları şart değil ama sonunda mutlaka bir mesaj vermeli ve hatırlanır anlatımlar olmalı. Teşekkürler Yıldız, bayramın kutlu olsun bu arada. Sevgilerimle kızım :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederim Ece ablacığım, sevgilerimle🥰🤚

      Sil
  14. O nedenle ne diyeceksem hemen yazıp, milleti sıkmadan yazımı bitirmeye çalışıyorum :)

    YanıtlaSil
  15. Ne güzel ve mutlaka dikkate alınması gereken öneriler, hepsine kesinlikle katılıyorum.
    Teşekkürler paylaşım için. Sevgiler:)

    YanıtlaSil
  16. Ellerinize sağlık, dönüp tekrar tekrar bakılacak bir liste olmuş :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkürler Fatma, ziyaretin, yorumun ve takibin için teşekkür ederim :))

      Sil
  17. Güzel öneriler olmuş yıldız hanım bir çok şeye dikkat etmeye çalışıyoruz hem okuyuculara hem google yönelik elimizden geleni yapıyoruz bakalım teşekkürler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Google'ın sevdiği ayarların neresindeyim, emin değilim. Teşekkür ederim ziyaretin için :))

      Sil
  18. Muhteşem olmuş. Gerçekten yazdıklarınıza birebir katılıyorum. Özellikle de ''tüketmeyi çok seven'' bir dönemde olduğumuzdan dolayı okumak çok zor geliyor maalesef. Pazar günü gazetede!

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ne güzel haber İremciğim, çok teşekkür ederim :))

      Sil
  19. İyi bir konuya parmak basmışsın Yıldız... sanki bu çağda insanlar hap olarak almak istiyorlar her bilgiyi. :)) Anlam bütünlüğünü koruyarak ve bence en önemlisi dil kullanımını doğru yaparak bir şeyler yazmak -bana göre- çok önemli. Teşekkürler paylaşımın için. <3

    YanıtlaSil
  20. Paylaşım güzel olmuş. Özellikle 2 ve 7. maddeler okurun ilgisi açısından başarılı açıklamalar içeriyor. :)

    YanıtlaSil
  21. Çok teşekkür ederim. Selamlar 😊🤚

    YanıtlaSil
  22. Bununla alakalı bir kitap okudum ve üzerine ,çalışıyorum, belki bir ara kitap yorumunu da yazarım, bir metinde ilk paragrafta anlatılmak istenen okuyucunun bilgisine sunulmalı, web seo durumlar için ve okur sıkmamak adına yazılarımı 600 - 1200 kelime arasında tutmaya çalışıyorum. Faydalı bir içerik olmuş emeğinize sağlık.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Okuduğunuz kitaptan bizler de istifade etmek isteriz Arif Kerim Bey. SEO uyumlu, ideal uzunlukta ve akıcılıkta içerikler üretmeyi hep birlikte başarırız inşallah :))

      Sil
  23. Vallahi ben de şu pandemi başladığından beri artık pek üretemiyorum. Tıkandım kaldım gibi. Ağaç ev sohbetleri, kelime oyunu gibi etkinliklerine katılayım bari diyorum, iki satır sonra takılıp kalıyorum geri siliyorum. Güzel öneriler, denemeye çalışırım, çok teşekkürler :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben teşekkür ederim Zeynepciğim. Başarılar, kolaylıklar dilerim 🤗🥰🤚

      Sil
  24. Bu yorum yazar tarafından silindi.

    YanıtlaSil
  25. Bu yorum yazar tarafından silindi.

    YanıtlaSil
  26. Yazın bana çok iyi geldi yıldızcım. Bazen bende tükenmiş gibi hissediyorum ama birden yazım oluşuyor yani bazen hisler her şeyin önüne geçiyor hissetmediğim bir şeyi yazamıyorum umarım becerebiliyorumdur bu işi 🌸

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hem de çok güzel başarıyorsun. Senin mayanda bu beceri var zaten. Yolun hep açık olsun Esracığım. Teşekkür ederim içten yorumun için😊🤚

      Sil
    2. Yaa çok mutlu oldum :)

      Sil
  27. Haklısın İlkaycığım, yazı da da bahsettiğim gibi bu konuda söylenecek çok şey var. Ama yazdıkça uzuyor. Sıkıcı olmamak
    adına bu konuyu kısım kısım ele almak, bölümlere ayırarak anlatmak belki daha doğru olur. Çok teşekkür ederim ilgine ve ziyaretine. Sevgiler selamlar

    YanıtlaSil
  28. Emeğinize yüreğinize kaleminize sağlık Yazarken bende tıkanıyorum yazamıyorum fakat onu görünce İlham çok çabuk geliyor

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben teşekkür ederim ziyaretiniz ve yorumunuz için. Selamlar 😊🤚

      Sil
  29. Son madde hariç hepsine katılıyorum, ama bence sonu biraz merak uyandırmalı ve şaşırtıcı olmalı. Sonunu bildiğim ya da tahmin ettiğim hikâyeler bana pek cazip gelmiyor nedense.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet Burcu, aslına bakarsan ben de senin gibi düşünüyorum. Teşekkür ederim ziyaretin ve yorumun için🤗🌺🤚

      Sil
  30. Bu konuda sizden öğreneceğim çok şey var. Teşekkürler.:)

    YanıtlaSil
  31. Çok faydalı bilgiler vermişsin canım :)
    İyi bir hikayenin olay örgüsü sağlam olmalı ve dediğin gibi mutlaka çatışma olmalı ..
    Ben de Celil Oker'in "Genç Yazarlar için Hikaye anlatıcılığı klavuzu" isimli kitabı tavsiye ederim,son çalışmamda çok faydalanmıştım..
    Sevgilerimle

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sevilciğim tavsiyen çok kıymetli🙏. Yazıya katkı sağlayan bu güzel yorum için çok teşekkür ederim. Sevgilerimle😍😊🌺🤚

      Sil
  32. Çok güzel öneriler. Bloglarımızı sadece blog yazarlarının değil de her okurum okuyabileceğini unutmamalıyız her zaman savunduğum bir düşünce 😍

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederim Deryacığım ziyaretin ve güzel yorumun için 😍

      Sil
  33. Güzel bir konuya değinmişsiniz. Teşekkürler

    YanıtlaSil
  34. Yazının ikinci bölümünü önce okuyup, asıl bölümü benim gibi sonradan okuyan yoktur sanırım:))) Her madde çok doğru, yazının ikinci bölümüne yorum yazdığımda söylemiştim, bu iki yazı benim için kılavuz:)))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. 😀😀😀. Hiç fark etmez. Sevgiler 😍🤚

      Sil
  35. Bilgilendirici bir yazı olmuş, teşekkürler☺

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çokkkkk çokkkkk teşekkür ederimm 🤚🤗

      Sil
Yorum Gönder
Üst