BEN BİR GÜRGEN DALIYIM KİTAP YORUMU

35
Kitap Tanıtımı- Hasan Ali TOPTAŞ

Merhabalar Sevgili Blog Ailem,

Beni az çok takip edenler Hasan Ali TOPTAŞ okumayı sevdiğimi bilirler. Bugün size yazarın en son okuduğum “Ben Bir Gürgen Dalıyım” adlı kitabından söz etmek istiyorum. Dün bu kitabı, hayatımdaki varlığının asla tesadüfi veya alelade olmadığına inandığım, çok ama çok sevdiğim bir yakınım okumam için getirdiğinde bu kadar etkileneceğimi düşünmemiştim. Kitabı veren kişinin soyadı da GÜRGEN ve tıpkı bu kitabın başkahramanı gürgen ağacı gibi insanlara, çevreye, doğaya karşı son derece duyarlı biri. Bu duyarlılığı sadece şekilde, dilde, kalpte değil üstelik fiiliyatta da fazlasıyla mevcut. Gürgenler'in hayatımıza, duygularımıza daha çok dokunması dileklerimle başlıyorum anlatmaya o halde;

(Dikkat! spoiler içerebilir!)

Birçok okuyucunun ortak fikrine göre ikon haline gelmiş "Küçük Prens"i hatırlatıyor bu hikâye. Çizimli ve masalsı anlatımı, nispeten az sayfa sayısı ile daha ziyade küçük yaş çocuklarına ithafen yazılmış gibi görünse de asıl mesajı biz yetişkinlere veriyor bence.  

Bu eserde; doğaya ve kendine verdiği zararın boyutlarını idrak edemeyen insanoğluna karşı; kendi çapında, kendi sınırlarında, kendi dilinde, direnişe geçen, öz suyu deli akan genç bir gürgen ağacı ile tanışıyoruz. Konu ilerledikçe kahramanın yemyeşil umutları üzerine kara bulut gibi çöken insanoğlunun ne kadar zalimleşebileceği gerçeği ile yüzleşiyoruz. Doğanın renklerine ne kadar kör, sesine ne kadar sağır olduğumuzu fark ediyoruz. Diğer ağaçların, kuşların, börtü böceklerin, nice dağın taşın, denizlerin, nehirlerin sessiz çığlıklarına ne denli kayıtsız kaldığımızı anlıyoruz. Bir gürgen dalından öğreneceğimiz ne çok şey var diye derin derin düşüncelere dalıyoruz. En sonunda da kurulan hayallerin yerle yeksan olduğu, sergilenen dik duruşun karşılık bulamadığı, hissedilen acının kelimelere dökülemediği duygusuyla, kararlı bir direnişe rağmen sonunda yok olmayı, çürümeyi isteyen gürgen ağacının kalbimizin derinliklerinde bıraktığı ince sızı ile baş başa kalıyoruz.

Keşke yeryüzünde titreşen, nefes alıp nefes veren her nevi canlıya karşı daha duyarlı, daha paylaşımcı olabilsek, bu dünyanın sadece biz insanoğluna ait değil tüm canlılara sunulmuş bir lütuf olduğunu görebilsek, doğayı içimizde özümsesek, tabiat anaya hakkettiği saygıyı gösterebilsek, aramızda bir sevgi dili geliştirsek, dağa taşa selam versek, minnet duysak, onlarla konuşsak, teşekkür etsek, çok güzel olmaz mıydı sizce de?

Duru Türkçesi ve edebi anlatımı ile bizleri etkilemeyi başaran yazarın kitabından alıntıladığım bazı cümlelerle yazımı sonlandırıyorum sevgili dostlar. Kalınız sağlıcakla…

“Sözün özü, insanoğlu benim soyumun dilini çözememişti henüz; kokuca konuşsam da anlamazdı, renkce konuşsam da... Rüzgarı okumasını bilenler, canları isterse, hiç görmedikleri bir denizin tuzunu bile tadabilirlerdi sözgelimi.”

“….insan bir savaş alanıydı. Ceket, gömlek, pantolon ya da etek giymiş, kravat takmış, tıraş olmuş, kokular sürmüş bir savaş alanı. Gülümseyen bir savaş alanı. Öpen hatta okşayan, konuşan, susan, çiçekler alıp çiçekler veren bir savaş alanı...”

“Çünkü insanların büyük bölümü, birçok güzelliği göremezdi.
Büyük bölümü, birçok güzelliğe dokunamazdı.
Onlar, birer uyurgezer gibi geçip giderlerdi güzelliklerin yanından. Ya da kafalarına taktıkları başka bir güzelliğin peşinden koşarken, onun uğruna birçok güzelliği de ayaklarının altına alıp hiç farkına varmadan acımasızca ezerlerdi.”

Eli baltalı adamların ikisi de duymadı beni. Duyduysa ormanda yaşayan çiçekler duydu yalnızca, kuytulara saklanan böcekler duydu. Sonra ağaçlar, kurtlar, kuşlar ve taşlar duydu. Aksakallı meşenin dediği gibi, insanın zalimliğine ağaçlarla kuşlar böceklerle otlar, hayvanlarla taşlar değil, ancak insan karşı koyabilirdi.

Dönüp dolaşıp insanda başlıyor her şey, dönüp dolaşıp insanda bitiyordu.”


Yorum Gönder

35 Yorumlar
  1. Güzel bir kitaptan, güzel haberler getirdiniz. Teşekkürler.
    Bu kitap uzun zamandır okuma listemde. 2020 yılında hem çocuklar hem yetişkinler için yazılmış kitaplara (Okuduklarımdan örnek; Küçük Prens, Küçük Kara Balık, Martı gibi) ağırlık vermeyi düşünüyorum. Bu kitabı da bu niyetle 2020 de okuyacağım inşallah. Sizin bu tarz kitaplara ilişkin var mı tavsiyeniz..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederim Yunis Bey. Siz bahsedince şöyle kısa bir göz attım ve bir liste yakaladım. "Bir Yetişkinin Mutlaka Okuması Gereken 25 Nitelikli Çocuk Edebiyatı Kitabı" adı altında;

      Umarım ilginizi çeker. Bu listeyi tamamlamaya ben de gayret edeceğim. İyi okumalar dilerim.


      Annem Her Yerde, Pimm Van Hest, Gergedan Yayınları
      Lale, Ördek ve Ölüm, Wolf Erlbruch, İletişim Yayınları
      Yolculuk, Francesca Sanna, Taze Kitap
      Evinden Uzakta Mülteci, Pimm Van Hest, Gergedan Yayınları
      Burası Benim Yerim, Pipp Goodhart, ABM Çocuk ve İlk Gençlik Yayınları
      Sen de Hayal Edebilirsin, Charlotte Belliere
      Unutkan Mumi, Gabriele Clima, Çocuk Cenneti Kitaplığı
      Sırtımdaki Ağır Yük, Gülnar Hajo, Erdem Çocuk Yayınları
      Papağanın Diriliş Öyküsü, Eduardo Galeano, Çocuk Cenneti Kitaplığı
      İyi Kalpli Küçük Tavşan, Michael Escoffier, Yapı Kredi Yayınları
      Avucundaki Öpücük, Audrey Penn, Butik Yayıncılık
      Gergedanlar Krep Yemez, Anna Kemp, Pearson Yayınları
      Bir Problemle Ne Yaparsın?, Kobi Yamada, Nar Yayınları
      Bir Fikirle Ne yaparsın?, Kobi Yamada, Nar Yayınları
      Bir Fırsatla Ne Yaparsın?, Kobi Yamada, Nar Yayınları
      Veli Nereye Gitti, Nicholas Allan, Kuraldışı Yayınları
      Değişim Sever Bay Flux, Kyo Maclear, Hep Kitap Yayınları
      Başka Bir Yerde Yaşasaydım, Constance Orbeck, ABM Çocuk ve İlk Gençlik Yayınları
      Boşluk, Anna Llenas, Çocuk Cenneti Kitaplığı
      Malena’nın Aynası, Elena Ferrandiz, Yapı Kredi Yayınları
      Kızıl Ağaç, Shaun Tan, İthaki Yayınları
      Müzik Satan Çocuklar, Yalvaç Ural, Marsık Kitap Yayınları
      Taş Kafa Kâmil, Muhsin Salman, Yaz Yayınları
      Nasıl Başlar, Silvana Yavano, Yapı Kredi Yayınları
      Bulutların Arasında, Andre Neves, Nesin Yayınevi, Çocuk Cenneti Kitaplığı.

      Sil
  2. Güzel bir kitapmış. Okuyacağım bir ara. Teşekkürler tanıtım için...

    YanıtlaSil
  3. Çok güzel, finallerden sonra inşallah okuyacağım:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederim Zeynep'ciğim. Başarılar dilerim sınavlarında :))

      Sil
  4. Çünkü insanların büyük bölümü, birçok güzelliği göremezdi.
    Büyük bölümü, birçok güzelliğe dokunamazdı. sözleri çok etkiledi beni. Mutlaka alıp hem kendim okuyacağım hem de çocuklarıma okutacağım

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İnşallah Lerzan. Sevgi ve selamlarımla :))

      Sil
  5. çok güzelmiş ya böyle olduğunu bilmiyordum okumak isterim :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İnşallah okursun. Teşekkür ederim uğradığın için :))
      Selamlar

      Sil
  6. Güzel bir kitabı o kadar güzel cümlelerle anlatmışsınız ki okumak sanki şart oldu elinize saglik

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ederim. İnşallah o lezzeti sen de yakalarsın :))

      Sil
  7. Spoiler bölümünü hızlıca geçtim. Not aldım, teşekkürler!

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben teşekkür ederim İremciğim 😊🌷🤚

      Sil
  8. Çok teşekkür ederiz ben bir gürgen dalıyım adlı kitap tanıtımı için ben biraz zor okuyorum kitapları büyük bir eksiklik ama başlarsam da bitirmeden bırakmıyorum umarım bunu da okurum teşekkürler :)

    YanıtlaSil
  9. İnşallah. Çokkkkk teşekkür ederim 😊🤚

    YanıtlaSil
  10. Spoiler içerdiği için yazının devamını okumadım 😀 Kendisinin kitaplarından bir tane bile okuma fırsatım olmadı. Soyut yazıyormuş galiba.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet biraz farklı bir tarzı var Cem 😊🤚

      Sil
  11. Yazarın çok kaliteli bir eğitimci olduğunu biliyorum ve bu kitabı da harika imiş, çok teşekkürler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben teşekkür ederim Fatih Bey. İyi yıllar 🤚

      Sil
  12. toptaş iyi yazar, geleceğin yazarı olarak da kabul ediliyoo, bizim kafkamız diyorlar yanii, gerçi bence bizim kafkamız ovuz atay ama toptaş da olabiler belkii. şimdilik tek kitabını okudum, gölgesizler, ilginçti, önemliydi, iyiydi, ama sıkıcı buldum yani, filmini de izledim, onu da sıkıcı buldum :) daha doğrusu okuma heyecanı duymadım. kuşlar yasına gideri okuycam işallah ikinci olarak. toptaş okuycam yani belki havasına girerim zamanla. bu gürgenliyi, hem de bak hoş tesadüflüymüş bi de, not aldım. önemli gözüküyoo :) bi de, üstte liste yapmışsın bak bana da iyi geldi o liste, bilmediğim bi ton kitap var o listede. sana daaa iyi yıllar, huzurlu neşeli ferah refah günleer. ve de bol yazılar :) blogda ve blog dışındağğğğ :)

    YanıtlaSil
  13. Yazar ile tanışma kitabım, diğer kitaplarını okumayı çok istesem de fırsat bulamadım. Yeni yıl hedeflerimden biri de bu olsun :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İnşallah. Teşekkür ederim uğradığın için. İyi seneler 😊🤚

      Sil
  14. Ben yazarı bu kitapla tanımıştım yıllar önce. Kelimelerin dans edişinden çok etkilendiğimi söyleyebilirim. Gürgen soyismi de hoş bir tesadüf olmuş, böyle şeyler beni de olumlu yönde etkiler.

    YanıtlaSil
  15. Yeni yıl sizler için sağlık, mutluluk ve huzurla dolu bir yıl olsun; Yeni yılınız kutlu olsun Yıldız Hanım, Sevgilerle.:)

    YanıtlaSil
  16. Yine çocuk kitabı gibi görünüp yetişkinlerin okuması gereken bir kitap daha:)
    Cümleler etkileyici gerçekten,
    Mutlu yıllar :)

    YanıtlaSil
  17. Güzel bir kitapmış aldım listeme mutlaka okuyacağım :)

    YanıtlaSil
  18. “Çünkü insanların büyük bölümü, birçok güzelliği göremezdi.
    Büyük bölümü, birçok güzelliğe dokunamazdı.
    Onlar, birer uyurgezer gibi geçip giderlerdi güzelliklerin yanından. Ya da kafalarına taktıkları başka bir güzelliğin peşinden koşarken, onun uğruna birçok güzelliği de ayaklarının altına alıp hiç farkına varmadan acımasızca ezerlerdi.”

    Ben de en çok bu kısmı sevdim. Yüreğimin sesi oldu sanki. Senin yüreğine de sağlık Yıldızcım. Bol güzelliklerle dolu yollarda yürüyelim ve hiçbirini kaçırmayalım inşaallah. Kitabı zihnime yazdım. Sağolasın :)

    YanıtlaSil
  19. Sen anlatınca okumak istedim birden güzele benziyor.

    YanıtlaSil
  20. Küçük prensi andırıyorsa güzeldir mutlaka 😊

    YanıtlaSil
  21. Yazıyı okurken her satırında kendimden birşeyler buldum desem yeridir. Çok güzel bir yazı olmuş devamının gelmesi dileğiyle.

    YanıtlaSil
Yorum Gönder
Üst