YERKÜRE GÜNEŞLENMEYE BAŞLADI!

33

Yerkürenin ısınmaya başlaması, cemrelerin düşmesi

-    … hayır, hayır Ceren düşmedi, Cemre düştü
-    Kim düştü?  Kimmmm?
-  Ceren değil, Cemre düştü
-    Cemre kim, nereye düştü? Yaralandı mı peki?

Geçen gün, küçük kuzucuğumla aramızda geçen konuşmadan kısa bir bölüm bu.

“Yerküremiz güneşlenmeye başlıyor” dedim ve dilim döndüğünce izah etmeye başladım… “Cemre kelimesi; ateş, kor anlamına gelmekte, ‘düşme’ ise aslında ısınmayı anlatan bir kavram. Sırasıyla havanın, suyun ve toprağın canlanmasını, doğanın kış uykusundan uyanışını, baharın başlangıcını ifade ediyor. Yüzyıllardır, özellikle tarımla uğraşan halkın, hava olaylarına göre günlük yaşamlarını planladıkları bir halk takvimi” gibi bilgileri biraz daha sadeleştirerek anlatmaya çalıştım ona.  

Daha sonra İklim Bilimi Uzmanı Doç. Dr. Beyza Ustaoğlu’nun notlarından; “21 Aralıktan itibaren güneş ışınlarının yeryüzüne daha dik açılarla gelmeye başladığını ve böylece günlerin uzadığını, kış mevsiminin sona yaklaştığını, baharın başlangıcına denk gelen bu süreçte sıcaklığın arttığını, halk dilinde bu olaya ‘cemre düşmesi’ dendiğini” okuduk birlikte. Başka bir kaynaktan da cemre düşmesinin; Kasım günlerinden Hızır günlerine geçiş olarak nitelendirildiğini öğrendik.


“Türk-Altay halk kültürü mitolojisine göre  cemre olayına, İmre (İmere veya Emire) adı verilen bir cin’in neden olduğuna inanılıyormuş” dediğimde ise kulakları dikleşti birden. İşin içine “cin” girdi ya malumunuz. “İlkbaharda görünüp titrek ışıklar saçarak göğe yükseliyormuş İmre. Sonra buzların üzerine düşerek onları eritiyor, oradan da yere giriyormuş…” Hayalinde canlandırdığı "İmre" kahramanını görür gibi oldum gözbebeklerinde beliren resimden. Ardı arkası kesilmeyen sorular, sorular, sorular…

2020 yılının ilk cemresi 19-20 Şubat’ta havaya düştü bile. Ondan yedi gün sonra suya, yedi gün sonra da havaya düşüyor bildiğiniz gibi. Dolayısıyla bugün-yarın (26-27 Şubat’ta) ikinci cemre suya düşüyor. Üçüncü cemrenin ise 5-6 Mart’ta da toprağa düşmesi bekleniyor.

Benim kuzucuğumun aklına düşen cemreyi ben de sizin ruhunuza düşürmüş olayım bugün. Ruhları besleyelim ki içimizdeki güzel duygular daha da yeşersin. Dördüncü cemre gönüllerimize düşsün. Gönül yaylarımız gevşesin. Sevmek, seni seviyorum demek için, gülüp coşmak için baharı beklemeyelim… Yazım nihayete ererken ben bunları söyleyiverdim son söz olarak. Kuzucuğum ise o geniş hayal dünyası ile birlikte duygularını, en iyi Mehmet Necati ÖNGAY’ın şiiri ile anlatırdı kanaatimce… Kalınız sağlıcakla…


ÇOCUK VE BAHAR

Senin inci çiçeklerin varsa bahar,
Benim de inci dişlerim var.
Senin mavi bulutların varsa,
Benim de mavi gözlerim var.
Senin pembe ufukların varsa,
Benim de yanaklarım var.
Senin yağmurların, çiğlerin,
Şebnemlerin varsa,
Benim de gözyaşlarım var.

Senin denizlerin varsa,
Benim de yelkenli gemilerim var.
Senin kuşların varsa,
Benim de uçaklarım var.
Senin rüzgârın varsa,
Benim de uçurtmam var.
Senin ayın, yıldızların varsa,
Benim de bayrağım var.
Bayrağım gibi geldin yurduma
Bahar

Mehmet Necati ÖNGAY



Yorum Gönder

33 Yorumlar
  1. bugün suya düştü cemre, havaya düşmüştü zaten. Sırada toprak var.

    YanıtlaSil
  2. Bugün Ankara'da güzel bir hava var. Yazıda bugün için uygun olmuş. Bugün suya düştü diye biliyorum.

    YanıtlaSil
  3. Merhaba Yıldız,
    Ne zamandır gelememiştim. Bir selam vereyim, neler yaptın diye bakayım dedim:) İyi misin?
    Ayrıca yazını okurken düşündüm.
    Ben eskiden kışı çok sever yaz geldikçe üzülürdüm. Hatta yaz biterken herkes üzülürdü bense olleeey diye dolaşırdım.
    Ancak özellikle bu kış olmak üzere son 3 yıldır kış aylarının sokak hayvanları ve kimsesiz insanlar üzerisindeki etkisini, artan doğalgaz ve market fiyatlarını görünce kıştan soğumayı geç, midem bulandı.
    Artık yüreğim kaldırmıyor sanırım.
    Dilerim bir an evvel güzel topraklarımıza düşüp selamlar bizi!
    Çok güzel bir bahar, bir yaz geçir inşallah...
    Sevgiyle kal :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok haklısın ben de senin gibi düşünüyorum. Kış zor bir mevsim. Bu arada gayet iyiyim sorduğun için çok teşekkür ederim, çok naziksin. Mutlu baharlar, Sevgiler, selamlar😊🌷🤚

      Sil
  4. burası da güzeldi bugün :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Selamlar, bol güneşli baharlar o zaman oraya :))

      Sil
  5. Sıcak havaları, yaz mevsimini çok severim. Çok teşekkürler.

    YanıtlaSil
  6. Yanıtlar
    1. Teşekkür ederimmm :))

      Sil
    2. Keşke şu virüs çıkmasaydı da yazın gelişine doya doya sevinebilseydik.

      Sil
  7. Baharın müjdecisi cemrenin düşmesi İnanıyorum ki bir çok insanın ruhunu tedavi ediyor. Kapkara günler yerini güneşli ve uzun gündüzlere bırakıyor. İnsanoğlu ruhen yenileniyor.

    Cemrenin takvimi bana her vakit çocukluğumu hatırlatır. Eve hapis olmuş günlerin bitip sokaklara koşmamız düşer aklıma. Cemre havaya biz sokağa şarkısı söylerdik çocuk ruhumuzla. En az bahar kadar saf temiz çocuk kalbimizle.

    Şimdi küçük kızım uyuyor yatağında. Fena üşütmüş. Kalktığında cemre nedir diye soracağım. Eminim erkek ismi tabi diyecek. Hiç bilmeyecek ki koca bir toplum cemrenin düşüp bahara kavuşması umuduyla büyüdü. Evvel sene önce yapılmış rengarenk uçurtmalar evlerin kömürlüklerinden çıkacak, gökyüzü ile kavuşacak bir iki haftaya. Tozlanmış, tekeri freni arızalı bisikletlerin tamiri için babalarımız sıkıştırılacak. Bahar geliyor anne, çiçekli elbisemi sandıktan çıkardın mı diyecek Ayşe annesine..

    Biz de anlatmadık ki Dijital çağa mahkum çocuklarımıza. Bugün çocuklarımız oyundan kazandığı puan ve bonusların verdiği korkunç hazzı, bizler sokaklarda saklambaç oynarken ebelediğimiz arkadaşımızdan alırdık. Anlatmazsak nereden bilecek yavrular.

    Velhasıl cemre eski topraklara düştü. Çocuklarımızı ve gençlerimizi es geçti. Hoşgeldin çocukluğuzun baharı.

    Şiirinize bayıldım. Ellerinize sağlık.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yorumunuz benim yazımdan daha güzel olmuş Taner Bey. Yüreğinize, emeğinize sağlık. Yazıma değer kattınız. Paylaşımınızın tılsımını daha fazla bozmuyor ve susuyorum. Zira üstüne ne söylesem yavan kaçacak. Çok teşekkür ederim :))

      Sil
  8. Cemre güzel bir isim. Sıcak geliyor insana. Çocukken bir türlü algılayamazdık biz de. Sanki gökyüzünden yere inen bir ateş topu hayâl ederdim ben. Çok da yanlış değilmiş:)

    YanıtlaSil
  9. Hala büyüklerimden duyarım bunu fakat nasıl anlıyorlar neye bağlı olarak ayırt ediliyor anlamış değilim :D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Eskiler bu işleri iyi biliyor gerçekten de :))

      Sil
  10. cemreeeeee şiir ne güzeeeeel :) baharlar açsın hep içimizdee :)

    YanıtlaSil
  11. İçim kıpır kıpır yaşasın bahar geliyor :)

    YanıtlaSil
  12. Üçüncü cemrenin düşmesine az kaldı, ondan sonra da sıra 4. cemrede:)

    YanıtlaSil
  13. Blog yazarlarına ulaşma adına bir projedir. Yorum Etkinlikleri, blog tanıtımları, teknik destek ve genel sohbet konularından oluşuyor. Üyelik sistemi geçerlidir forumda, ücretsiz. Herkes blog sayfalarında paylaşır ise daha fazla yazara ulaşma şansımız artar
    https://entlovin.createaforum.com/
    https://entlovin.blogspot.com/2020/03/blog-yazarlari-forumu.html

    YanıtlaSil
  14. Cemrelerin eski Türk mitolojisindeki hikayesini ben de çok severim. İmre bir cin ama iyi bir cin canım, çocukları korkutanlardan değil. :) Bahar nihayet geliyor hepimize güzellikler getirsin diyelim. :)

    YanıtlaSil
  15. Yildizim ne güzel yazmissin.Ahh bahar gelsin ,ağaçlarda yeşermeler başlasın. Sanki bahargelince mutlulukta geliyor♥️

    YanıtlaSil
  16. Ceren düşmedi CEMRE DÜŞTÜ
    iNŞAALLAH O CEMRE İNSANLARIN KALBİNEDE DÜŞER

    YanıtlaSil
  17. Çok tatlı :) Çocukların her şeyi dümdüz anlamaları çok harika :)

    YanıtlaSil
  18. Ne güzel yazmışsın canım. Doğa güzelleşiyor hızla. En azından bize moral veriyor.

    YanıtlaSil
Yorum Gönder
Üst